چقدر طول میکشه تا برق خودرو را یاد بگیریم؟

اگر علاقه مند به رشته برق خودرو هستید و می خواهید به صورت جدی وارد این حرفه شوید، راه های مختلفی را پیش رو دارید. این راه ها از نظر مدت زمان و نحوه یادگیری باهم متفاوت هستند. در این مقاله به شما می گوییم که چقدر یادگیری برق خودرو زمان می برد و چه راه هایی را پیش رو دارید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید. 

معرفی راه های یادگیری برق خودرو 

برای یادگیری در زمینه برق خودرو، چند راهکار وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

1- دوره های آموزشی: شما می‌توانید به دوره های آموزشی آنلاین و حضوری در زمینه برق خودرو مراجعه کنید. این دوره ها شامل تئوری های مربوط به سیستم الکتریکی خودرو، نحوه عیب یابی و تعمیرات، نصب و تنظیمات و ... هستند.

2- کتابخانه: کتابخانه های دیجیتالی مثل Google Scholar یا IEEE Xplore مقالات زیادی در زمینه برق خودرو دارند که می‌توانید با مطالعه آن‌ها اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

3- پروژه های عملی: با انجام پروژه های عملی مرتبط با سیستم الکتریکی خودرو، می‌توانید به صورت عملی مفاهیم را یاد بگیرید. مثلا سیستم شارژ باتری، تعمیر فنر و ...

4- کلاس های حضوری: از طریق دانشکده ها، مدارس حرفه‌ای و آموزشگاه های مرتبط با خودرو، می‌توانید به کلاس های حضوری بروید و محتوای آموزشی را در قالب یک کلاس رسمی دریافت کنید.

5- منابع آنلاین: از طریق وب سایت‌ها و کانال‌های مختلف آموزشی، می‌توانید به منابع آموزشی رجوع کنید و به صورت آنلاین مفاهیم را یاد بگیرید.

فاکتور های موثر در مدت زمان یادگیری برق خودرو

به گزارش ساعد نیوز: مدت زمان یادگیری برق خودرو به چندین عامل از جمله پیشینه تحصیلی و تجربیات شما، منابع آموزشی که استفاده می‌ کنید و میزان تمرین و تکرار بستگی دارد. به طور کلی، اگر شما به طور منظم و مستمر مهارت های تخصصی این حوزه را به طور عملی تمرین کنید، ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکشد تا مهارت ‌های اساسی برق خودرو را یاد بگیرید.

فاکتور های موثر در مدت زمان یادگیری برق خودرو

البته این مدت زمان برای هر فرد متفاوت است و به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد. در ادامه، به طور دقیق بر اساس موارد مختلفی توضیح می دهیم که یادگیری برق خودرو چقدر زمان میبرد تا علاقه مندان بتوانند با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت خود بهترین راه را برای یادگیری این حرفه فنی انتخاب کنند.

  • بر اساس روش یادگیری: هنرستان + دانشگاه + کارآموزی + دوره آموزشی

  • بر اساس نوع برگزاری کلاس: عمومی + خصوصی

  • بر اساس مدت زمان برگزاری کلاس: عادی + نیمه فشرده + فشرده

  • بر اساس میزان تمرین عملی و کسب مهارت

  • بر اساس آموزشگاه انتخابی

1- بر اساس روش یادگیری: هنرستان + دانشگاه + کارآموزی + دوره آموزشی

بسیاری از نوجوانان علاقه مند به مباحث فنی و خودرو ها تمایل دارند هنگام ورود به دوره متوسطه دوم، در هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شده و رشته تعمیر موتور و برق خودرو را در سال دهم انتخاب کنند. این رشته که در شاخه مکانیک خودرو کار و دانش قرار دارد، می تواند مهارت های تخصصی را به دانش آموزان آموزش دهد. این افراد تا سال دوازدهم تحصیل خود یعنی به مدت 3 سال مشغول یادگیری این حرفه هستند تا پس از فراغت از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند.

گروهی دیگر از افراد علاقه مند به برق خودرو پس از اخذ مدرک دیپلم و شرکت در کنکور سراسری کارشناسی، در رشته دانشگاهی مهندسی مکانیک در گرایش های مکانیک خودرو، مکاینک جامدات و مکانیک سیالات ادامه تحصیل می دهند. اگر علاقه مندان تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی و فوق دیپلم ادامه دهند، به مدت 2 سال و اگر بخواهند تا مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی، آزاد یا جامع علمی و کاربردی مشغول به یادگیری برق خودرو باشند، حداقل 4 سال طول می کشد تا مهارت های تخصصی را فرا بگیرند.

شرکت در دوره های کارآموزی در تعمیرگاه ها و مراکز خودرو یکی دیگر از روش های یادگیری برق خودرو محسوب می شود که بسته به پیشینه تحصیلی و تجربیات فرد، مدت زمان یادگیری متفاوت خواهد بود. کارآموزی در کنار استاد کاران و تکنسین های برق خودرو می تواند بین 1 تا 2 سال طول بکشد.

امروزه شرکت در دوره های آموزشی برق خودرو به عنوان یکی از روش های مطمئن یادگیری برق خودرو عنوان شده است. دوره های آموزشی برق خودرو که در آموزشگاه ها و موسسات مختلف برگزار می شوند، می توانند مباحث برق خودرو را بین 2 تا 3 ماه به طور کامل به کارآموزان یاد دهند.

2- بر اساس نوع برگزاری کلاس: عمومی + خصوصی

کلاس های آموزشی رشته برق خودرو در دو بخش عمومی و خصوصی قابل ثبت نام هستند. معمولا سرفصل ها و مباحث تدریس شده در کلاس های عمومی و خصوصی مشابه بوده و تنها در مورد روز و ساعت برگزاری و هم چنین تعداد افراد شرکت کننده در دوره تفاوت دارند. اگر دوره های عمومی برق خودرو را انتخاب نمایید، مدت زمان حداقلی برای یادگیری، 2 ماه عنوان شده است که می تواند تا 4 ماه هم طول بکشد.

در صورتی که شاغل یا دانشجو هستید و نمی توانید در روز و ساعت برگزاری دوره عادی نام نویسی کنید می توانید با هماهنگی با آموزشگاه ها در کلاس های خصوصی 3 تا 4 نفره یا حتی در کلاس های خصوصی تک نفره با روز و ساعت انتخابی خود شرکت کنید. این روش یادگیری می تواند مدت زمان تبدیل به برقکار خودرو را به طور قابل توجهی کوتاه تر کند، به طوری که حداکثر پس از 1 ماه به یک تکنسین برقکار خودرو تبدیل خواهید شد.

3- بر اساس مدت زمان برگزاری کلاس: عادی + نیمه فشرده + فشرده

تنوع دوره های آموزشی بر اساس مدت زمان برگزاری کلاس های برق خودرو باعث شده که تمام علاقه مندان چه دانش آموزان، دانشجویان و حتی شاغلان بتوانند در دوره های عادی، نیمه فشرده و فشرده برق خودرو شرکت کنند. ثبت نام در دوره های عادی با برگزاری کلاس ها به طور میانگین یک روز در هفته، حداقل 3 الی 4 ماه طول می کشد.

اگر می خواهید زود تر دوره آموزشی خود را تکمیل کنید، پیشنهاد می شود در کلاس نیمه فشرده با برگزاری دو جلسه آموزشی در هفته شرکت کرده و نهایتا پس از 2 ماه به یک برقکار خودرو تبدیل شوید. افرادی که عجله زیادی برای دریافت مدرک برق خودرو و استفاده از آن برای ورود به بازار کار تخصصی این رشته یا مهاجرت کاری دارند با شرکت در دوره فشرده می توانند پس از 3 الی 4 هفته گواهینامه حضور در این دوره را دریافت نمایند.

4- بر اساس میزان تمرین عملی و کسب مهارت

تمرین عملی و کسب مهارت های تخصصی برق خودرو نیز می تواند مدت زمان یادگیری این رشته را تحت تاثیر قرار دهد. از آن جایی که برقکاران خودرو به طور عمده در ساعات کاری خود به طور دستی با ابزار و تجهیزات عیب یابی و تعمیر عمومی و تخصصی کار می کنند، کار عملی یک مورد قابل توجه در زمینه یادگیری برق خودرو محسوب می شود.

چون روند یادگیری کار عملی نیازمند دقت و توجه زیاد به جزئیات می باشد، به طور معمول 2 ماه طول می کشد تا توانایی های عملی این حرفه را فرا بگیرید. این مدت زمان پیشنهادی بر اساس دانش قبلی فرد ذکر شده است و اگر متقاضی تا به حال با هیچ یک از ابزار عمومی مکانیکی مانند پیچ گوشتی و انبردست کار نکرده باشد، این مدت زمان می تواند تا 4 ماه هم افزایش یابد.

5- بر اساس آموزشگاه انتخابی برای یادگیری

اگر در سطح شهر محل سکونت خود نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که تعداد آموزشگاه های دولتی و موسسات خصوصی متعددی دوره برق خودرو را برگزار می کنند. انتخاب بهترین آموزشگاه برق خودرو  با ارائه سرفصل های تخصصی می تواند مدت زمان یادگیری دوره را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از آموزشگاه ها کلاس برق خودرو مبتدی تا پیشرفته را تشکیل می دهند و فرد با نام نویسی در این دوره ها مهارت های تعمیر سیستم شارژ باتری و دینام خودرو، کار با دستگاه دیاگ، عیب یابی سیم کشی برق خودرو، تعمیر ایسیو خودرو و مدارات اجزای الکترونیکی خودرو را یاد گرفته و پس از حداقل 3 ماه می توانند وارد بازار کار شوند.

منبع: 

https://omigo.ir/r/9vsh

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد